Plan for trosopplæring i Eidskog

Da kristendomsundervisningen ble tatt bort fra skolen ble det samtidig bestemt at kirken skulle få både materielle og menneskelige resurser til å fortsette arbeidet med å drive opplæring i kristen tradisjon og tro.

Vår kultur har så dype røtter i kristen forståelse og tenkning at det er nesten umulig å ta vare på våre egne kulturelle og tradisjonelle fortellinger og handlinger uten at vi har noe kjennskap til Bibelen og kirkens historie.

Derfor arbeider vi aktivt for å finne gode former for undervisning som kan nå alle de som døpes i kirken og være til hjelp for foreldre og andre voksne som ønsker å gi barna del i både tradisjoner og trosuttrykk.

En egen plan skal være godkjent av bispedømmerådet for dette arbeidet i hver enkelt menighet.

Denne planen er under utarbeiding og vil alltid være under forandring. Både innhold og tiltak i planen skal hjelpe oss å ta vare på tro og kultur i samfunnet vårt og det er viktig for oss at det er mest mulig anvendelig både for menighetene for barna selv og for familiene som ønsker å bruke denne planen.

I dagens samfunn tror vi det betyr mye å ha en slik opplæring for å skape trygghet og tillit både i bruken av egne tradisjoner og i møte med og gjensidig forståelse av andre kulturer og tradisjoner.